Volgende halte, 420!

Al enige tijd kondigen wij aan “back to basic” te gaan. Na vijf jaar aan de weg te hebben getimmerd is het hoog tijd om terug te keren naar de basis. Deze basis zijn jullie, de achterban, onze sympathisanten, de blower, de cannabisliefhebber en de coffeeshopbezoeker.

Ons eerste logo in 2010

Toen wij in 2010, vanuit een hulproep uit de samenleving, hier aan begonnen had het bestuur de overtuiging en hoop dat onze doelstellingen zouden uitkomen. “Een volwaardig gesprekspartner te worden van de overheid en coffeeshopsector en hun opinies bij te kunnen stellen.” Wij hadden op dat moment geen idee dat deze weg ons vijf jaar verder in de tijd zou brengen. Een periode van veel arbeid met weinig mankracht en middelen. Daarom moeten we zuinig zijn op de behaalde resultaten en de samenwerkingsverbanden die we tot nu toe hebben opgebouwd. De resultaten hebben op zowel lokaal als landelijk niveau geleid tot een eerlijker cannabis- en coffeeshopbeleid voor burgers en cannabis consumenten.
Kleine resultaten die een grote invloed zullen hebben op de nabije toekomst. Initiatieven en samenwerkingsverbanden met We Smoke hebben ervoor gezorgd dat de verhoudingen in de gemeente verder hersteld werden. In die verschillende gemeenten kan de blower nu al rekenen op meer acceptatie vanuit de lokale samenleving en waarborgen richting de toekomst.

De eerste 5 jaar zitten er dus op. Zonder de informatie en feedback van jullie, onze sympathisanten, had We Smoke deze positie niet kunnen bereiken. Wij willen de komende jaren samen met jullie profiteren van de behaalde resultaten. Een hechte band met de leden en achterban is onmisbaar voor verder succes en vitaliteit van onze organisatie. De macht van het getal is belangrijk om in de nabije toekomst de politiek onder druk te zetten.

Om het grote publiek te bereiken gaat een consumentencollectief als We Smoke gepaard met een website en community, vrijwilligers, acties, donaties, en een gedegen administratie. Bestuurders, vrijwilligers en ambassadeurs van We Smoke zijn gebaat bij zowel een goede interne organisatie als een strategisch beleid voor de toekomst van de organisatie.

Met het nieuwe logo gaan we weer ‘back to basic’

We Smoke staat aan het begin van het volgende hoofdstuk. Een hoofdstuk van experimenteren, onderzoeken en onderhandelen over een nieuw beleid. Een verandering in ons coffeeshopbeleid lijkt er eindelijk aan te komen. Steeds meer burgemeesters hebben aangegeven de wietteelt te willen regelen om criminaliteit en overlast te bestrijden. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) hebben een rapport uitgebracht om deze gereguleerde wietteelt te koppelen aan bonafide coffeeshops met een keurmerk om de volksgezondheid te bevorderen. Met een groot aantal van deze burgemeesters en commissies heeft stichting We Smoke haar informatie en ervaringen in de afgelopen jaren mogen delen. In al deze gesprekken en uitkomsten heeft het belang van een consumentencollectief zoals We Smoke haar waarde bewezen. De mening van de consument wordt steeds vaker benoemd bij nieuwe ontwikkelingen. Zoals het hoort!

De situatie voor cannabisconsumenten, patiënten en coffeeshopbezoekers is onhoudbaar geworden. Onze vrijheid, gezondheid en veiligheid begeeft zich op een steeds hoger dreigingsniveau door de toenemende oorlog op blowers, wietplanten en de coffeeshops in Nederland. In onze mailbox is het buitenlanderverbod, vervuilde wiet en de schreeuw om productinformatie aan de orde van de dag. Deze noodkreten delen wij steeds frequenter met beleidsmakers en de politiek en wijzen hen op hun zorgplicht en verantwoordelijkheid. De maat is vol!

Deze zomer zal de VNG met een definitieve aanbeveling komen richting onze regering. Deze aanbeveling moet duidelijk stellen hoe de regering de problematiek rond hennepkwekerijen en coffeeshops moet aanpakken. De signalen in onder andere de media geven aan dat een verandering in de nabije toekomst onvermijdelijk is. De wereldwijde cannabisrevolutie kan en mag niet langer aan Nederland voorbij gaan! Het buitenland kijkt nog steeds geïnteresseerd naar ons succesvolle Nederlands coffeeshop-model. Het is een kwestie van durf om dit model af te maken door de achterdeur van de coffeeshops te reguleren. Na de verkiezingen zal een nieuwe regering dit dossier moeten oppakken, om zo snel mogelijk te beginnen met het herstellen van de schade die is ontstaan na een afbreukbeleid in de laatste 20 jaar. De mening van de Nederlandse blower zal dus de komende jaren vaker worden gevraagd, ook op Europees niveau. Deze mening zal vanuit een goed georganiseerd consumentencollectief als We Smoke steeds belangrijker en beslissender worden. Dat is de macht van het getal, de macht van ons blowerscollectief!
De Consument

Zoals je hoort zijn wij zo goed als klaar voor de toekomst.
Met wat vertraging mogen we het dan toch aankondigen. Op een nieuwe website, die op 420 (20 april) gelanceerd wordt, zullen jullie zien welke route we in de volgende vijf jaar zullen volgen. Een route die in het belang zal staan van jullie mening en ervaringen. Deze informatie is belangrijk om de publieke opinie te beïnvloeden. Nederland heeft zo’n 1 miljoen cannabisten. Nooit eerder is er gedegen informatie vanuit de blowers zelf gebruikt om beleid te wijzigen of te sturen. Daar hebben we als collectief tezamen al verandering gebracht! Als cannabisliefhebbers kunnen jullie in elk geval blijven rekenen op onze steun bij werkzaamheden en onderhandelingen. Met elkaar staan we nog sterker en we mogen deze bus niet nog een keer missen!

KnipselWebsite

Knipsel van de nieuwe website

Stap jij bij deze halte op? Onderweg kun je kiezen om passief of actief lid te worden van het collectief. Laat je verrassen en steun cannabis consumentencollectief We Smoke door je vanaf 20 april in te schrijven op de nieuwe site.

Tot snel in elk geval!

Bestuur en ambassadeurs We Smoke